Welcome, Guest

TOPIC: Fietsen met fietskarretje

Aw: Fietsen met fietskarretje 02 Mrt 2010 15:08 #2953

• Sander
Ha Sandra,

Ik heb ook even op je website gekeken. Erg leuk! Ik zie dat jullie als gezin zijn gaan wandelen. Dat is ook ons ding, we doen het al met onze kids van geboorte af (nu 4 en 5). Tegenwoordig maken we al kleine trektochten met de hele spullenboel. Ik ben op deze site terecht gekomen vanwege het lichtgewicht kamperen met kleine kinderen, iets wat we delen als wandelaars met fietsers. Gewicht is voor ons alleen nog een stukje belangrijker... Mijn ervaringen met karren in de trein zijn gebasseerd op onze wandelwagen c.q. bagagekar (een Rambler Explorer), erg vergelijkbaar met een fietskar, ook demontabel/invouwbaar.
The administrator has disabled public write access.

Aw: Fietsen met fietskarretje 02 Mrt 2010 11:46 #2952

• Inge Poell
Hoi Sandra,

Wat leuk zeg, ik heb gisteravond meteen even op je site gekeken. De route in Frankrijk ga ik nog eens goed bestuderen. En erg leuk te zien hoe het dus echt kan.. Al ga ik waarschijnlijk wel alleen met 2 kinderen van 3 en 9. Misschien daarom is het ook extra spannend.

Ik heb nu ook nog niet het goede materiaal, maar ik wil het in ieder geval gaan proberen! In het dagelijks leven doe ik alles op de fiets (ik heb bewust geen auto), en ga ook veel met de trein. Alleen dus nog nooit op vakantie, of met fiets en kar.

Ik krijg wel al een steeds beter beeld van de mogelijkheden. Dus bedankt allemaal voor de reacties, hardstikke leuk!

Aw: Fietsen met fietskarretje 01 Mrt 2010 18:01 #2936

• Sander
In principe is het natuurlijk altijd te proberen je fietskar er in te rijden. Baat het niet dan schaadt het niet. Zo lang je maar er voorbereid bent dat hij in elkaar te vouwen is zodat het geen fietskar meer is maar slechts handbagage.

Uit de Algemene Voorwaarden Reizigers:

10.6
Het vervoer in een Vervoermiddel
van brom- en snorfietsen, fietsen
met verbrandingsmotor, bakfietsen,
fietsaanhangwagens, wagens en
(bolder)karren is niet toegestaan.

Ik wel een keer studenten met een grote kliko de trein in zien stappen, daar hadden ze bij de NS niet van terug.

Reizen met fietsen in de trein in de spits is sowieso niet toegestaan (uitgezonderd vouwfietsen want die worden ingevouwen beschouwd als handbagage).

Aw: Fietsen met fietskarretje 01 Mrt 2010 16:38 #2935

• sandra
Wij zijn al vaak met de fietskar in de (internationale) trein geweest. Officieel mag het in Nederland blijkbaar niet, maar wij hebben we werkelijk nog nooit problemen mee gehad. En ik ken héél veel andere gezinnen die ook probleemloos de fietskar hebben meegenomen. Don't worry dus.
Maar wees wel realistisch: soms is er gewoonweg geen plaats. Want als je met je gezin bent, heb je nogal wat spullen mee te sjouwen. En erg veel ruimte is er in de meeste Nederlandse treinen niet voor fietsen etc. Stel je dus flexibel op en blijf rustig. Neem eventueel de volgende trein. Ga je alleen op reis met je kinderen of ook met een partner? Als je alleen gaat, zou ik op het perron gewoon een andere volwassene vragen even mee te helpen. Want het is wel even wat gedoe. En ja: de kar moet echt worden afgekoppeld. En vaak zul je een deel van de tassen eraf moeten halen, omdat het anders niet past. Wij proberen altijd zo min mogelijk overstaps te hebben, maar soms ontkom je er niet aan, en dan blijkt het ook wel weer te gaan.
Internationale treinen zijn vaak beter ingericht op fietsreizigers. Voor je fietskar boek je gewoon een extra fietsplaats. Maar ook daar geldt: de ruimte is echt beperkt, dus houd er rekening mee dat alles van de fietsen moet en de kar moet worden ingeklapt (en liefst de wielen er uit). Voordeel van de internationale treinen is dat er meestal meer fietsers zijn, en je met z'n allen de boel naar binnen hijst en een plekje geeft. En weet je: iedere keer word je er handiger is. De eerste keer had ik behoorlijk wat stress, inmiddels kan ik mij er echt niet meer druk om maken.
Op onze eigen website lees je veel reisverhalen inclusief de treinreizen: www.opfietsvakantie.nl

Aw: Fietsen met fietskarretje 01 Mrt 2010 15:13 #2934

• Inge Poell
Wat ik me nog wel afvraag.. als je de fietskar niet hoeft in te klappen, koppel je hem dan wel af? Het lijkt me best een hele klus om fiets met aangekoppelde kar in de trein te krijgen! 1 persoon moet dan tenslotte de kinderen in de gaten houden, terwijl de andere de kar in de trein zet..

Groetjes,

Inge

Aw: Fietsen met fietskarretje 01 Mrt 2010 13:24 #2933

• Inge Poell
Ik woon in Enschede, dat is altijd een eindhalte. Dus wat betreft tijd zit ik goed.. :)

Bedankt voor de info!