Welcome, Guest

TOPIC: Fietsen met fietskarretje

Aw: Fietsen met fietskarretje 27 Feb 2010 13:58 #2916

• Sophie
Hallo Inge,

Wij zijn al met de 2 fietsen en 1 fietskar (burley d'lite voor 2 kinderen) vanuit Mechelen (B) naar Den Haag gespoord en verder enkel binnen België.

Wij plooien de fietskar nooit op, in de achterruimte zit meestal nog bagage bij. De kinderen stappen uit de kar op de kar in de trein te zetten. Tot nu toe steeds zonder problemen. Misschien wel even nagaan of er in het station van vertrek en aankomst een lift is naar de perrons. In Mechelen moeten we met de goederenlift, maar daar maken ze nooit problemen van.
Ook op de trein Amsterdan-Brussel is er meestal plaats genoeg voor de fietsen en fietskar.

Maar zoals ik al zei , voor de nachtreinen heb ik er geen idee van.

Groetjes
The administrator has disabled public write access.

Aw: Fietsen met fietskarretje 26 Feb 2010 19:41 #2915

• Motomarz
Let ook op het gewicht van de fietskar!
Het inklappen enzo is meestal wel te doen,
zeker als je het foefje onder de knie hebt.
(en dat verschilt per kar!)
Maar als je dan 16 kg de trein in moet tillen,
terwijl je ook met 13 kg had kunnen doen...
(en 1 persoons karren zijn nog een tikje lichter.)

Fietsen intillen, kar erbij, en dan ook nog
je kinderen in de gaten houden... ik vind het een hoop gedoe.

Er zijn ook fietsbussen: touringcar met aanhanger
voor de fietsen.
Vaak kan de fietskar onderin de bus.

Aw: Fietsen met fietskarretje 26 Feb 2010 19:26 #2914

• Inge Poell
Hoi Sophie, dank je wel voor je bericht! Begrijp ik dat jullie vaker met de trein gaan, en met fietskar? Klap je die dan in, zodat die makkelijker in de trein kan?
Bevalt dat goed, het treinen met kids en kar?

Groetjes,

Inge

Aw: Fietsen met fietskarretje 26 Feb 2010 19:24 #2913

• Inge Poell
Dank je wel voor de info! Beetje bij beetje word je wel wat wijzer.
Het viel mij op dat er veel werd gesproken over fietsen, en met fietskar. En minder over het treinvervoer.
Ik denk dat ik dan inderdaad een fietskar nodig heb die gemakkelijk in en uitgeklapt kan worden, en relatief gezien klein is..

Aw: Fietsen met fietskarretje 26 Feb 2010 19:17 #2912

• Sophie
In België doen ze daar niet zo moeilijk over, wij hebben er nog nooit problemen mee gehad. Wat internationale treinen betreft weet ik het niet. Je kan ook steeds de fietskar afkoppelen en als buggy meenemen.

groetjes,
Sophie

Aw: Fietsen met fietskarretje 26 Feb 2010 11:02 #2910

• Sander
Het enige wat ik weet is dat fietskarren in de Nederlandse treinen van NS niet zijn toegestaan. Op rustige uren willen ze wel eens gedogen. Een andere optie is wellicht de gehele fietskar demonteren zodat het een bagage pakket wordt en netjes in een bagage opslag (boven je hoofd of tussen de rugleuning van twee bankstellen) stouwen, dat mag van NS weer wel. Dat is wel erg bewerkelijk maar de enige legale oplossing. Bagage tassen moet je officieel ook van je fiets halen. De redenatie daar achter is dat karren en fietsbagage tassen te veel ruimte innnemen zodat er minder plaats vrij is voor andere fietsen.

Met internationale treinen heb je meestal een hele wagon voor fietsen, ik weet het niet zeker maar het zou goed kunnen zijn dat het daar wel in mag, maar dat moet je navragen bij spoorwegaanbieder wie die trein exploiteert.

Kortom als het in de internationale trein mag dan is het beter om daar direct naar toe te fietsen ipv eerst door NL met Nederlandse treinen naar je aansluiting (veel gezeul met losse bagage en fietsen).