Welcome, Guest
  • Page:
  • 1
  • 2

TOPIC: fietsen en kamperen met kindje (8mnd)

Aw: fietsen en kamperen met kindje (8mnd) 04 Jun 2011 19:32 #4089

• Motomarz
Heb nog nergens in Europa GEEN potjes babyvoeding gezien.
Dus dat is geen probleem.

Daarnaast: waar je ook heen gaat: ook daar zijn
kinderen, en die moeten ook eten.
Dus als je er zelf niet uit komt: vraag de locals.
The administrator has disabled public write access.

Aw: fietsen en kamperen met kindje (8mnd) 30 Mei 2011 21:40 #4079

• sandra
Nee, je weet natuurlijk nooit zeker of er potjes te koop zijn. Zorg gewoon voor een voorraadje in je fietstas, dat gewicht merk je echt niet op het totaal. En anders wordt het gewoon een beetje improviseren. Je moet zelf ook eten, dus daar is vast wel iets van te gebruiken voor je kindje.
En verder sluit ik mij aan bij alles wat al is geschreven: pragmatisch zijn. Onze kinderen eten met net zo veel plezier een koud potje als dat zo uitkwam. Dat groente warm hoort te zijn, is iets dat wij als volwassenen bedacht hebben, kinderen zijn daar nog veel flexibeler in.

Aw: fietsen en kamperen met kindje (8mnd) 16 Mei 2011 22:48 #4032

• Sander
Zo zwaar zijn die potjes toch niet? Je kan best wel voor meer dagen meenemen (dag of vier vijf). iedere keer dat je kan aanvullen, aanvullen. Zolang nooit geopend speelt temp geen rol. Andere methode is kijken of je zelf thuis hapjes kan maken en deze dan vervolgens droogt en vacuum verpakt. Dan kan je voor zo'n kleine eter zo voor een paar weken voedsel meesjopuwen.

De kunst van het lichtgewicht is juist de kunst van het weglaten en dubbel gebruiken (dubbele functies van spullen). Als je dan nog steeds wel voor iets van comfort kiest dan hoeft dat nog steeds niet zwaar te zijn en ga je op zoek naar de lichtste optie. een stoeltje kan je maken met behulp van je matje, TAR heeft een hele lichte in hun range zitten. past alles (slaapmatten) van 50cm breed in.

voor fietsers is 6,5 kg te doen maar wel aan de zware kant als je weet dat je een 4 persoonstunnel toch wel voor zo'n 3,2 kg kan krijgen.

Maar de belangrijkste tip is toch wel als je nog beginnend bent begin zo goedkoop mogelijk en dan is het af en toe maar wat zwaarder. Je kan met zo'n kleine toch niet ver fietsen. Maar je gaat wel beter leren wat je belangrijk/handig vind als je door wil gaan en dan kan je dat gaan vervangen voor het echte spul dat wel eigenlijk veel geld kost en je hebt de tijd je daar serieus in te verdiepen.

Aw: fietsen en kamperen met kindje (8mnd) 16 Mei 2011 19:49 #4031

• Big Fish
Bedankt voor de talloze tips en suggesties. Echt waardevol!

Afgelopen weekend hebben we ook al meteen een aantal van jullie ideeën uitgeprobeerd, kamperend en fietsend in de Hoge Veluwe (Harskamperdennen).

Groentepapje hebben we zelfs koud kunnen gegeven, is helemaal geen probleem. Slapen in superwarme slaapzak, halverwege dichtgebonden bleek ook al een succes.

Misschien een vreemde vraag, maar hoe vergewis je je ervan dat er in een volgend dorpje steeds potjesvoeding voorhanden is (Groene Valleien Route is het plan deze zomer), ervan uitgaand dat je voor max 2dagen op voorhand koopt. Eén van de reizigers spreekt van \"De “voorzieningen “ in deze streken zijn nihil . Toekomstige fietsers dienen hier goed rekening mee te houden.\" Misschien toch uitkijken naar een andere mooie route...?
En speelt de warmte geen rol in het bewaren van deze potjes?

Als ik het goed begrijp zouden jullie in de afweging comfort/bagagegewicht, af en toe toch voor het comfort kiezen. Liever 2kg meer en een stoeltje, dan 3 weken op de grond zitten? Is een 4p tent van 6,5 kg in die zin te zwaar of echt een meevaller? We hebben deze zien staan in Hendriks Kampeerwereld in Ermelo en ze bevalt ons wel.

Alvast bedankt!!

Aw: fietsen en kamperen met kindje (8mnd) 10 Mei 2011 17:01 #4009

• Sander
Ad1)

Idd niet moeilijk doen gewoon inhoud potje opwarmen naar eigen smaak kan ook au-bain marie op gasbrandertje of multifuel (water koken, daarna in cosy zetten met potje erin en op basis van ervaring en kwaliteit cosy weet je hoe lang je het potje erin moet houden om het op temp te krijgen).
2/Slapen: ligt ze best op een apart matje en in een slaapzak (die we dan eventueel afbinden tegen het afzakken?)

ad2) eigen matje gaat prima maar reken er maar niet op dat ze erop blijven liggen. Dat is zomers niet erg wordt toch niet erg koud. gewoon een klein kinder slaapzakje of dikke trappelzak met extra deken is warm genoeg zomers. Ga je verder de koudere periodes in dan komen slaapzakken kijken zoals de mammut ajungilak 3 seizoen kompakt (korte versie, die je nog verder moet afbinden) of een TNF cats meow korte versie ook afbinden). tegen afrollen bij koudere temp helpen tassen erom heen leggen of een soort hoes te maken waarmee je een soort ledikant maakt van je matje.

Ad3
ja wij gebruuiken TAR seat convertors, ik heb nu ervaring met de UL-versie en die werkt ook helemaal prima.

Ad4
Ja hier inmiddels een beetje ervaring met tipi. Aangezien ze zo duur zijn (zeker die UL modellen uit de V.S.) heb ik eerst een heel goedkope tipi (70 euro) gekocht en deze een beetje verbouwd (vastgenaaid grondzeil eruit geknipt, extra afspanpunten onderaan eraan gezet. het los geknipte grondzeil gebruik ik nu als los grondzeil, ik heb het ook ingeknipt tot de middenstok zodat ik deze knip richting de deur kan leggen en het zeil kan terug vouwen. Moet zeggen dat het me bevalt ondanks gebrek aan een liner binnentent. We zijn na een paar nachten al overtuigd dat we waarschijnlijk volgend jaar gaan investeren in een echte UL tipi (2,5 kg zonder liner 3,5 met liner voor een 8 persoons tipi) en een titanium houtkacheltje erbij..

maar eerst deze el cheapo tipi verder uit testen bij echt slecht weer (zal 'm dan waarschijnlijk nog op de naden moeten sealen met siliconkit/terpetine oplossing).

helpsort heeft ook tipi's in de zelfde gewichtsklasse als Bergans, ook tenttipi heeft een paar lichtere modellen. Maar voor mij (voornamelijk wandelen) allemaal te zwaar. Vandaar mijn keuze voor een floorless design zodat ik lichtere grondkleedjes kan gebruiken en kan kiezen of ik wel of geen liner ga gebruiken. Erg interessant zijn de 8 persoons UL tipi's van Kifaru, Titanium Goat en Seek Outside (in ontwikkeling)

Aw: fietsen en kamperen met kindje (8mnd) 10 Mei 2011 09:45 #4005

• babsdehaas
Hallo

Wij zijn ook begonnen met fietsvakantie's toen onze kids 6 mnd waren.

Over het eten waren we ook erg makkelijk, zorgen dat ze elke dag een potje fruit binnen krijgen en warmden potjes groente op in de pan, heb je metalen pannen dan kun je de inhoud van het potje niet in de pan doen. Maar zul je het au bain marie moeten opwarmen.Tijdens de pauze lieten wij de kinderen zoveel mogelijk spelen, als we weer opweg gingen lieten we de kinderen drinken/eten en vielen ze meestal wel snel in slaap. Hert water voor de ochtendfles warmden we 's avonds a op en deden dat in de thermosfles, hoefden we dat om 6 uur niet meer te doen in de ochtend.Die van ons waren altijd vroeg wakker.

Wij hebben de eerste twee vakantie niet in de tent geslapen maar hebben in trekkershutten geslapen. Rustig opbouwen van wandelvakantie's met z'n tweetje naar een fietsvakantie met 4 mensen.En dat is ons goed bevallen moet ik zeggen. Ze hebben toen met z'n tweetje op een bed gelegen en het overgebeleven matras op de grond gelegt voor het geval dat ze er uit zouden rollen wat natuurlijk niet gebeurd, overbezorgde moeder;)

Nu hebben we uiteindelijk wel een tent aangeschaft,een birdland multi nova, waar je inderdaad niet rechtop kunt staan, wat soms vervelend is. En ja hij is duur, daarom hebben we eerst trekkershutten genomen of we het wel leuk vonden. Kijk anders eens op marktplaats daar hebben wij al veel leuke dingen vandaan, fietskarren, bagagekar enz...

Wij hebben ook een stoeltje gemaakt van de therma mat, heerlijk ook de kinderen vinden het erg fijn om er even in te zitten.

Speelkleed mee en neem niet te veel speelgoed mee, wij komen elke vakantie weer met speelgoed thuis waar niet mee is gespeeld en wel meezeulen.

Veel plezier
Babs
  • Page:
  • 1
  • 2