Welcome, Guest
  • Page:
  • 1
  • 2

TOPIC: moederfiets of gewone fiets

Aw: moederfiets of gewone fiets 13 Mei 2006 23:40 #548

• Elise
Ik heb zelf op mijn gewone damesfiets een achterzitje (Bobike), grote fietstassen (40l) en een buggymee-drager.
Dit vereist wel enig gepuzzel, want je hebt een verlengd achterrekje nodig (is te koop bij de fietsenhandel).
Daarnaast komt de buggydrager erg ver naar achteren te hangen, door de tassen, waardoor hij wel wat wiebeliger wordt!
Maar het kan, en het is een uitkomst voor mij (zonder rijbewijs)!
The administrator has disabled public write access.

Aw: moederfiets of gewone fiets 08 Mrt 2006 03:28 #428

• Willem Jongman
Toen onze kinderen klein waren had je nog geen 'moeder'fietsen. Ik heb fietsfabrikanten toen suf gezeurd dat ze zoiets op de markt moesten brengen, maar geen enkele leek er zin in te hebben. Natuurlijk zijn het logge fietsen, en natuurlijk kun je er alleen mee in Nederland op vakantie. Maar voor dagelijks gebruik lijken me het prima dingen. Een naafversnelling geeft dan toch minder onderhoud dan een derailleur. Ik zou niet bang zijn dat je er na een paar jaar niets meer aan hebt. Als je twee kinderen hebt of wilt hebben, en die zitten bijvoorbeeld twee jaar uit elkaar, dan heb je zeker zeven jaar plezier van zo'n fiets. Daarna is die fiets heus aardig afgereden: fietsen waar je dagelijks kinderen op vervoert hebben een heel hard leven.
Het beste want eigenlijk veiliger alternatief lijkt me om je kinderen niet op de fiets te vervoeren, maar in een kar. De keus die je dan hebt aan trekfietsen is eigenlijk heel groot, al zou ik wel een licht verzet willen hebben: het is soms zwaar trekken. In de stad volstaat een fiets met een drieversnellingsnaaf, en hetzelfde geldt voor vakantie in Nederland (laat een iets groter achtertandwieltje monteren voor een lichter verzet). Ga je Nederland uit en de heuvels in, dan heb je veel versnellingen nodig, en iets anders dan trommelremmen of rollerbrakes (die worden te warm).
Bedenk wel dat als je kind een jaar of vijf is de volgende ronde al weer begint. Ze kunnen dan niet meer in een zitje, en ook niet meer in een kar. Zelf vind ik dat een echte tandem dan de beste oplossing is ( www.tandemclub.nl/Kinderen_verhalen.html ), maar een aanhangfietsje kan ook. Doe je dat laatste, dan moet de trek fiets heel stijf zijn (liefst dus geen damesframe).
Wim

Aw: moederfiets of gewone fiets 07 Mrt 2006 01:23 #420

• Willem Jongman
Wij hebben het een aantal jaren als volgt gedaan: mijn vrouw op een Giant Hybride, met een Bobike kinderzitje achterop (zelfs een jaar met behalve een zitje achterop ook nog eentje voorop). Daarnaast voortassen op een lowrider bagagedrager, en nog een tweede stel voortassen aan de achterdrager, net onder het zitje. Dat laatste is een beetje pielen, maar het ging. Voor echte achtertassen van 2x20 liter is geen plek als je ook al een zitje met een kind hebt, en dan zou het ook gewoon te zwaar worden - voor jou en voor de fiets. Dus in totaal een kind plus vier lowrdider tasjes van elk 12,5 liter met ongeveer 4 kilo elk. De buggy hadden we in het begin ook mee (erg handig), maar niet hangend aan de drager of zo. Je ziet dat wel eens, maar het maakt je fiets hopeloos instabiel omdat die beugels niet stijf zijn en je buggy dus kan bewegen, en omdat het zwaartepunt veel te hoog en te ver naar achteren komt te liggen (en het is al een heel vrachtje). Gewoon niet doen zou ik zeggen. Bij ons ging de buggy bovenop de bagagekar. Op die kar zat het grootste deel van onze bagage.
Wim

Aw: moederfiets of gewone fiets 06 Mrt 2006 03:52 #417

• sandra
Hoi Anika,

Geen idee, maar laat je keuze niet te veel beïnvloeden door een bagagedrager. Op iedere fiets kun je een andere drager (laten) zetten!

Succes,
Sandra

Aw: moederfiets of gewone fiets 06 Mrt 2006 03:05 #416

• anika
bedankt voor jullie berichtjes. Hebben jullie ook ervaring met stoeltjes achterop en daarbij nog tassen en een buggiemee? Ik weet dat ze bij een moederfiets een extra lange bagagedrager hebben, maar past het ook gewoon op een gewone fiets??

Aw: moederfiets of gewone fiets 05 Mrt 2006 23:08 #415

• Emiel
Beste Anika,

Wij hebben slechte ervaring met het gebruik van een gewone stadsfiets met een 3-versnellingsnaaf voor een fietsvakantie. Tijdens een wat langere klim trapte mijn vrouw de naaf kapot en de plaatselijke fietsenmaker had er geen verstand van. Daarom moesten we noodgedwongen een andere fiets huren om toch verder te gaan. Op de terugweg hebben we met de auto de kapotte fiets weer opgehaald.
  • Page:
  • 1
  • 2