Welcome, Guest
  • Page:
  • 1
  • 2

TOPIC: Verre reis met kinderen met leerplicht

Verre reis met kinderen met leerplicht 17 Okt 2013 09:34 #5831

• mp_johan
Onderweg leer je ook van alles.
The administrator has disabled public write access.

Aw: Verre reis met kinderen met leerplicht 25 Jun 2012 19:32 #4794

• sandra
\"Het halen van lesbevoegdheid kan ook helpen.\"

Dat valt tegen hoor. De Nederlandse wet is erg duidelijk: het mag gewoon niet. In Nederland staat de leerplicht gelijk aan een schoolplicht. Dus als je toch buiten de vakanties weg wilt, dan moet je iets voor elkaar zien te krijgen dat formeel niet mag. In België is het trouwens eenvoudiger, daar is leerplicht geen schoolplicht. (ik heb voor mijn werk jaren met leerplicht te maken gehad - en nee, het mag echt niet. Ook al leert een kind tijdens zo'n reis mogelijk meer dan op school).

Maar toch zijn er nog steeds gezinnen die het wel voor elkaar krijgen. Als je voor je werk naar het buitenland moet (zoals iemand hierboven noemde), ja, dan mag je op zich weg. Maar dat kun je natuurlijk niet hard maken als je lekker gaat fietsen. ik heb wel eens gehoord van een gezin dat zich 'ging voorbereiden op een mogelijke emigratie'. Zij kregen wel toestemming van de leerplichtambtenaar.

Je hebt twee 'hobbels' te nemen: de school, en de lpa. Vaak staan scholen er op zich wel positief tegenover. Maar in veel gemeenten hebben lpa's en scholen (zoals dat zo mooi heet) 'de handen in elkaar geslagen om luxe verzuim te voorkomen' en hebben bindende afspraken met elkaar gemaakt. Schooldirecteuren hebben zich daarmee vastgelegd om ieder 'oneigenlijk verzuim' te melden aan de lpa. En met die lpa moet je het gewoon treffen... De Wereldschool wordt volgens mij door de meesten niet gezien als 'school', dus je voldoet daarmee niet aan de schoolplicht. Voordat je de Wereldschool overweegt: kijk eens op de website, ondermeer voor de prijzen. Die zijn niet mals.
Je beroepen op 'maar Linda de Mol ging ook vier maanden met haar kinderen weg' is zinloos. Dat is net zoiets als tegen de verkeerspolitie zeggen dat je geen bekeuring hoort de krijgen omdat de auto voor jou ook 130 reed.

Aw: Verre reis met kinderen met leerplicht 25 Jun 2012 06:45 #4790

• gios
Het halen van lesbevoegdheid kan ook helpen.

Aw: Verre reis met kinderen met leerplicht 24 Jun 2012 21:04 #4788

• jvanb
Het schijnt ook te helpen als je kunt aantonen dat je voor je werk \"iets\" in het buitenland moet doen. Maarja, dat kan natuurlijk niet met elk beroep...

Aw: Verre reis met kinderen met leerplicht 24 Jun 2012 20:06 #4787

• Marijnje
Ik heb diverse mensen gehoord die dit met lespakketten van de Wereldschool http://www.wereldschool.nl/content.aspx?id=892 wel voor elkaar kregen (zij gingen zeilen).

Het is alleen wel even regelen, hoe ga je op de fiets zorgen dat de kinderen ook nog les krijgen. Als je daar een goed plan voor maakt en daarna met de leerplicht ambtenaar gaat praten heb je volgens mij best een goed verhaal.

Succes!

Aw: Verre reis met kinderen met leerplicht 24 Jun 2012 06:57 #4778

• Laura NIeland
Hoi Nathalie

Het is inderdaad waar dat kinderen in een jaar heel veel leren. Ik schreef net al even dat de jaren 3, 5 en 7 daarom minder geschikt zijn.
Ik zou dit ook niet doen als ik het vermoeden had dat mijn kinderen een leerachterstand zouden oplopen door onze reis.
Maar volgens ons zijn er zoveel voordelen aan zo'n reis. Het samen met je gezin zijn, elkaar toch echt veel beter leren kennen. En ook dat er elders op de wereld het niet allemaal zo is als in ons goed geregelde Nederland.

Ben benieuwd wat jullie plannen verder worden.

Groeten Laura
  • Page:
  • 1
  • 2