Welcome, Guest

TOPIC: Voorzitjes verboden in Duitsland?

Aw: Voorzitjes verboden in Duitsland? 27 Apr 2006 04:42 #523

• Ans
Ik heb naar aanleiding van dit bericht een mail ontvangen van de heer Hagendoorn van Drefema (Bobike):
\"Het is niet juist dat in Duitsland de voorzitjes niet toegestaan zijn. De EN 14344 is de nieuwe norm die in geheel Europa geldt, echter is dit geen wet. Het is een vrijwillige norm. Hierdoor ontstaan er onduidelijkheden. In Duitsland zijn we in discussie of men het voorzitje aan de stuurpen mag monteren. Er zijn Duitse zitjes verkrijgbaar maar deze zijn op het frame gemonteerd.

De NEN kan jullie alle informatie verstrekken omtrent de EN 14344.\"
The administrator has disabled public write access.

Aw: Voorzitjes verboden in Duitsland? 05 Apr 2006 20:26 #472

• ans
Hallo Marjolein,
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat hiervoor op korte termijn in Nederland of Europa plannen zijn. Ik heb van Bobike begrepen dat zowel het voorzitje (Bobike Mini) als het achterzitje (Bobike Maxi) recentelijk zijn goedgekeurd volgens EN14344, een nieuwe Europese norm.

Voorzitjes verboden in Duitsland? 05 Apr 2006 00:38 #470

• Marjolein
Een vriendin van mij schreef laatst dit:
per 1 juni mogen we de kindjes hier nl. alleen nog maar achterop de fiets vervoeren, de stoeltjes voor aan het stuur worden helemaal uit de handel gehaald omdat het onveiliger zou zijn ivm het gewicht aan het stuur bij een onverwachte bocht ofzo.. meestal worden dat soort regels in heel (west) europa uitgevoerd, net als die nieuwe regel dat alle kinderen onder de 1.35 sinds 1 maart in een kinderzitje moeten worden vervoerd.

Zij woont dus in duitsland, weet iemand of er ook plannen zijn om zo'n regel in NL in te voeren? En hoe moet je je kind dan vervoeren als hij/zij nog te klein is voor een achterzitje?

*heeft net een voorzitje + windscherm + stuurrol gekocht en zou dat dan behoorlijk jammer en zonde vinden* :blush: