Welcome, Guest

TOPIC: Nieuwe fietsen aanschaffen?

Aw: Nieuwe fietsen aanschaffen? 16 Jan 2013 12:29 #5361

• Sander
Een flink bedrag uitgeven is wellicht wat overdreven dus dat bedoel ik ook weer niet. Maar waar het om gaat is altijd te gaan voor een fiets waar je nog het een en ander kan aan wijzigen aan bijvoorbeeld remmen, fietstasdragers voorbereidingen op het frame, bidon posities, derraileur systeem (geen naaf versnelling) etc..

Verder nog een opmerking over de jongste. een lichtere fiets zal 'm wellicht ietsjes sneller maken maar dat zal er niet toe resulteren dat je ook veel verder gaat komen. Het is gewoon een feit dat het totaal tempo afhangt van het tempo en regelmaat van de jongste of zwakste. Om van trektochten met kinderen een succes te maken moet je in ieder geval als basis houden dat het tempo van de langzaamste afhangt en daarom heen zal je een modus moeten vinden om anderen ook tevreden te houden.
The administrator has disabled public write access.

Aw: Nieuwe fietsen aanschaffen? 09 Jan 2013 22:29 #5343

• Marsha Klomp
@allen: dank jullie wel voor jullie reacties!

@Sander, wie weet gaan we idd wel naar die beurs. Mss wel leuk ook voor de kinderen, als voorpret/voorbereiding.
En als de kinderen uit hun fiets zijn gegroeid dan een fiets kopen die evt. aangepast kan worden. Bedoel je dan een flink bedrag uitgeven aan een fiets voor woon-school en naar het dorp/de stad? Daar fietsen ze ook mee in de buurt en uh, mijn jongens (nrs. 2 en 3) zijn niet heel zorgvuldig met hun spullen (oh, leuk, we zetten hem even hup op de kop en dan heel hard aan de trappers draaien of leuk stunten e.d.), dus dat wilde ik eigenlijk maar niet doen.

@Claar: ik dacht juist om, als een fiets aan te schaffen, dan voor nummer drie. De fiets waar hij nu op fietst is het minst goed, het kleinst, waardoor hij het langzaamst fietst. Dus daar is de meeste winst te behalen, waardoor het voor iedereen fijner fietsen wordt denk ik. En dan kunnen we die fiets sowieso nog doorschuiven naar nummer vier. En mss toch ook een nieuwe fiets voor mezelf... ik had maandag een rondje gefietst (27 km) en dat was geen pretje op mijn zware moederfiets. Nu heb ik mss ook gewoon te weinig km's in de benen (mss=zeker), maar ik kreeg ook tintelende tenen (waar duidt dat op?). Als ik straks moet fietsen met bepakking en evt. nummer drie in de follow me, wordt het mss wel te zwaar.

Sowieso kunnen we het e.e.a. aan fietsspul wsch wel lenen: de fietstassen en de follow me. Da's fijn.

@Willem Jongman: dank voor de link, ik ga hem binnenkort bekijken. Leuk om van alles te lezen.

Aw: Nieuwe fietsen aanschaffen? 09 Jan 2013 21:02 #5342

• Willem Jongman
Voor een eerste keer zou ik inderdaad zoveel mogelijk de bestaande fietsen gebruiken. Jullie kinderen zijn ook nog erg jong, dus Nederland lijkt me ideal. Gebruik je investeringsbudget vooral voor kampeerspullen, lijkt me. Kijk ook nog eens hier voor informatie: wereldfietser.nl/images/c/c8/Deeerstekeeropfietsvakantie.pdf
Willem

Aw: Nieuwe fietsen aanschaffen? 09 Jan 2013 11:45 #5341

• Claar
Ik zou proberen om zoveel mogelijk spullen te lenen en in een paar goede spullen te investeren. Als je nu alles koopt dan koop je waarschijnlijk een paar miskopen die je over een paar jaar weer wilt vervangen. Helaas is goed spul vaak duur... Investeer vooral in spullen die je toch wel gaat gebruiken de komende jaren. Jullie kunnen ook overwegen om langs trekkershutten te fietsen, met een klein tentje erbij. Dan hoef je nu alleen fietstassen en slaapzakken te kopen. Of een combinatie van een huurtent voor een paar dagen. Volgens mij verhuren ze bijvoorbeeld op Vlieland ook De Waard tenten, een leuke plek om te gaan fietsen als je toch al in Friesland bent.

Je zou kunnen overwegen om alleen voor de oudste een goede fiets te kopen, als het dan bavalt kun je die voor de kleinere kinderen goed hergebruiken.

Veel plezier!

Aw: Nieuwe fietsen aanschaffen? 07 Jan 2013 11:25 #5314

• Sander
aanvullend nog, kom eens langs op de fiets en wandelbeurs komende februari. Daar staan ervaringsdeskundigen op het gebied van fietsen met kinderen, wandelen en lichtgewicht kamperen met kinderen. Geen commerciele bindingen, gewoon pure liefhebbers die al langer met het bijltje hakken.;)

Aw: Nieuwe fietsen aanschaffen? 07 Jan 2013 11:23 #5313

• Sander
Iets zegt me dat als je gewoon in NL op fietsvakantie gaat en de afstanden idd niet echt langer maakt dan 20km per dag of zo, dat je het prima gaat redden met je huidige fietsen.

Pas als je echt ook naar het buitenland gaat de heuvels in en of langere tochten gaat maken wordt het tijd om idd in goed passende fietsen te investeren. Als je begint met standaardfietsen (niet op maat gebouwd moet je voorla goed opletten op de pasmaat. Vaak zijn de standaardfietsen nog niet af en moet je nog het een en ander aan laten passen zoals een bergverzet erop e.d. Maar toch is deze weg vaak goedkoper dan een op maat gebouwde vakantiefiets.

Als je kinderen uit hun huidige fiets groeien kan je eigenlijk net zo goed al investeren in een goed passende fiets die aangepast kan worden op de zaken die je wellicht nog wil gaan doen.

Beste tip die ik heb is proberen alles zo licht mogelijk te maken aan je kampeeruitrusting. Alles wat je thuis laat is mooi meegenomen.