Welcome, Guest

TOPIC: fietskar/kinderzitje of bakfiets?

Aw: fietskar/kinderzitje of bakfiets? 28 Aug 2006 18:21 #743

• Sonja
Ik denk dat een fietskar en een zitje het handigst is. Ik heb geen ervaring met bakfietsen, maar ze lijken me erg log.

We hebben ook een fietskar gehad (niet op vakantie gebruikt), maar als we wat langer fietsten, dan kregen ze nogal eens ruzie. Als het te erg werd dan moest er eentje op het stoeltje gezet worden.

Toen we een aantal jaren geleden met onze toen 6 en 4 jarige kinderen voor het eerst op fietsvakantie gingen, hadden we de jongste op een zitje. Hij viel echter regelmatig in slaap achterop en dat was erg zwaar fietsen met zo'n kind dat dan weer naar links en dan weer naar rechts zwaaide. Een fietskar was in dat geval wel lekker geweest.
The administrator has disabled public write access.

Aw: fietskar/kinderzitje of bakfiets? 21 Jul 2006 20:36 #688

• mireille
Als antwoord op je laatste vraag, wij reden ook zo rond de 40 km per dag maar dat werd vooral bepaald door de jongste mee-fietser. Zonder hem kwamen we op zo'n 60 km.

Aw: fietskar/kinderzitje of bakfiets? 21 Jul 2006 20:33 #687

• mireille
Onze kinderen zijn inmiddels wat ouder maar in die leeftijd beviel het toch het beste als we allebei een kind op de fiets hadden, kleinste voorop, de grootste achterop. Om de hierdoor verloren pakruimte te compenseren hadden we ook een baggage-karretje mee.

Eén jaar hebben we met een kinderkar gereden maar ondanks ruim voldoende speelgoed hadden ze toch erg veel ruzie onderweg. Een extra stoeltje voor de afwisseling is dan toch wel erg prettig.

Afgelopen jaar met een bakfiets (lichtgewicht, met versnellingen) weggeweest en dat beviel heel prima. Nu was hij voor de baggage mee maar hadden we er eerder over kunnen beschikken, hadden we dat zeker gedaan.Wel vooral geschikt voor vlak land, het optrekken heuvelop is toch wel erg zwaar

Aw: fietskar/kinderzitje of bakfiets? 20 Jul 2006 03:00 #684

• Willem Jongman
Bakfietsen zijn lompe zware bakken, en niet geschikt voor vakantie. Wat mij betreft zelfs niet in Nederland. De klassieke Nederlandse oplossing is een kindje in een zitje voorop en eentje achterop. Zelf vind ik dat gevaarlijk; een kar is wat mij betreft de mooiste oplossing. Dat is ook wat vrijwel iedereen doet die met de kinderen op fietsvakantie gaat. Twee kinderen in de kar is geen probleem, al is een extra zitje erbij wel handig (maar ook weer zwaar).
Realiseer je wel dat kinderen niet veel langer dan tot een jaar of vijf in een kar of zitje passen (en willen). Daarna zit je vast aan een aanhangfiets of een tandem. Zie voor onze ervaringen: www.tandemclub.nl/Kinderen_verhalen.html
Helaas is een kind van 3,5 jaar nog te jong voor een tandem of aanhangfietsje (maar met 4,5 jaar heb je goede kans dat het lukt). Je kunt dus ook (als je de kar alleen voor vakantie zou gebruiken) eenmalig een kinderkar huren, en het jaar erop een aanhangfiets of nog beter een tandem kopen.
Het is lastig, maar de situatie is bijna elk jaar weer anders, en je kunt moeilijk ieder jaar wat anders kopen. Zijn de kinderen iets ouder, dan gaan de veranderingen langzamer. Met zo'n tandem als die van ons doe je al gauw een jaar of 6-7, en daarna kun je hem als je hem goed onderhouden hebt nog altijd voor goed geld verkopen.
Veel plezier,
Wim

Aw: fietskar/kinderzitje of bakfiets? 18 Jul 2006 03:52 #682

• Frans Kraan
Ik zou alleen kiezen voor een bakfiets als je door het vlakke land rijdt. Een bakfiets lijkt me heerlijk voor dagelijks gebruik (boodschappen e.d.) als je thuis de ruimte ervoor hebt, maar voor een fietsvakantie al snel (veel) te zwaar. Voordeel zal ongetwijfeld zijn dat je meer contact met je kinderen hebt dan in een kinderkar, maar een kinderkar is stukken lichter (bijvoorbeeld de Burley d'Lite). Kinderzitjes zijn leuk als je de ruimte hebt (ook voor het contact), maar grote voordeel van een fietskar is dat ze lekker kunnen slapen zonder dat jij er \"last\" van hebt (al zijn er mensen die hardnekkig vasthouden aan fietsstoeltjes (zie verhalen op deze site).
Wij hebben afgelopen zomer met een kind van 11 maanden en bijna 4 gefietst in Z-Frankrijk. Allebei in de fietskar. Dat ging heel erg goed. Ik moet er niet aan denken dezelfde tocht met een bakfiets te rijden (ook niet met 21 versnellingen).

Aw: fietskar/kinderzitje of bakfiets? 17 Jul 2006 00:48 #680

• Sandra
Hoi Joost,

Een zitje + een fietskar is denk ik best handig. Als de jongste dan een jaar is, heb je dus geen babyschelp of maxi-cosi meer nodig. Dat scheelt, want dan kunnen ze eventueel zo nu en dan ook met z'n tweetjes in de fietskar (bijvoorbeeld als het regent of om te slapen - dat gaat in een kar meestal beter dan in een zitje). Je zou ze ook standaard samen in de kar kunnen zetten, maar als je toch ruimte hebt voor een zitje is dat wel handig. Je kunt dan een beetje afwisselen.

Of een bakfiets een goed idee is? Heb er geen ervaring mee, maar er komen steeds meer modellen op de markt die echt super zijn.

Er zit wel heel veel verschil tussen bakfietsen. De meeste zijn wat minder geschikt voor vakantiefietsers. Omdat ze gewoon veel te zwaar en log zijn en geen (of slechts 3) versnellingen hebben. Ja, dan zul je geen grote afstanden afleggen. Maar ze zijn er ook die heel licht zijn en 21 versnellingen hebben. Dan zijn je mogelijkheden een stuk groter.

Succes met je afwegingen, hopelijk zijn er nog anderen die ook tips hebben!

O ja, toch nog een vraagje. Je schrijft dat jullie vorig jaar ca. 30 km per dag fietsten, zo tussen de slaapjes door. Bedoel je daarmee dat jullie tijdens de slaapjes niet fietsen? Grappig, bij ons zijn dat nou net de uurtjes waarin we de meeste kilometers maken...

Sandra