Reisverhaal familie Roerbag: Drenthe

Wij zijn Paul (38), Miriam (36), Quirin (5) en Kjell (3) Roerbag woonachtig te Vuren in Gelderland.

Uitrusting
Onze uitrusting bestaat uit:
  • Concorde mtb (12 jaar oud) maar volledig aangepast aan de eisen (o.a. nieuwe remmen, schakelmateriaal, velgen en dragers)
  • Giant mtb (6 jaar oud) ook voorzien van bovenstaande materialen. Ik heb zelf alles gemonteerd en dat is voor mij al een deel van het plezier.
  • Leggero Classic fietskar waarvoor ikzelf een bagagerek heb ontworpen en gebouwd van 15mm CV leidingen zodat er ook achterop e.e.a. vervoerd kon worden. De fietskar was bevestigd aan de Giant.
  • Kinderfiets m.b.v. de "Follow me" tandem bevestigd aan de Concorde.
  • Op beide ouder fietsen Agu fietstassen Mc Murdo voor- en achter.
  • Op de kinderfiets 2 fietstassen van Halfords voor speelgoed.
  • 3 x Ortlieb waterdichte roltas voor op de bagagedragers van de fietsen en fietskar.
  • Coleman tent Spirit (2 pers. en 5 kg), Coleman tent Alaska (3 pers> en 5,3 kg) en een Bardani tarp van 2 kg.
  • Verder hebben wij nog geen lichtgewicht slaapzakken dus vrij veel volume.

Enthousiast geworden voor een fietsvakantie

Vanaf dat onze kinderen in een fietsstoeltje pasten, zijn wij met hen gaan fietsen met veel plezier voor ons en de kinderen. Gaandeweg ontstond het idee dat het wel erg leuk zou zijn om dat om te zetten naar een actievere vorm en wel een fietskampeervakantie. Tijdens onze vakantie in Noorwegen (2005) hebben we al veel gefietst met de fietskar vanaf de camping dus uitsluitend eendaagse tochten en dat smaakte naar meer. Enthousiast geworden Op internet veel gesurft en zo ook op jullie site gekomen en zeer enthousiast geworden door alle reisverhalen. Wij zijn toen gaan nadenken hoe en waar we onze eerste vakantie wilden doorbrengen. Wij hebben veel gehad aan de adviezen en paklijsten.

In 2006 eerste fietsvakantie: Drenthe
De keuze is gevallen op Drenthe aangezien de bossen en heide ons erg aanspreken en wij het verstandig vonden om voor de eerste vakantie in Nederland te blijven.

Wij besloten een rondje Drenthe te maken en wel te starten in Uffelte. Hier konden wij de auto bij een collega parkeren (wel zo veilig). Vanuit Uffelte naar de 1e camping in Vledderveen, daarna Hooghalen, Buinerveen, Geesbrug en tot slot weer Uffelte. De campings die wij wilden bezoeken staan allemaal in de Vekabo -gids aangezien wij van kleinschalige campings houden.

30 april: een prima start Fiets met fietskar

De twee tenten en de tarp

Het Hijkerveld

Ortlieb-tas op de Follow-Me

Droog onder de tarp

Op de camping in Hooghalen
30 april: van Uffelte naar Vledderveen
Het plan is om op 29 april te starten, maar de weersvoorspellingen zijn dramatisch dus besloten om een dag te wachten.
Op 30 april met een auto volgeladen op naar Uffelte en de weergoden zijn ons goedgezind want het is droog.
Na een bakje koffie bij de collega en zijn gezin de fietsen en fietskar bepakt en vol goede moed aan onze eerste kilometers begonnen.

Vledderveen ligt +/- 30km van Uffelte dus dat is een prima start. Vanaf de start door het bos en daar ook de eerste foto's gemaakt. Met een gangetje van +/- 14km/h en een prima functionerende "Follow me", waar we nog niet echt mee hadden gefietst, bereiken we de camping in Vledderveen.

Aldaar werd het al wat kouder, maar de tenten en tarp staan snel. De macaroni van thuis is snel opgewarmd en opgegeten, zodat de kinderen nog lekker op de trampoline en skelter kunnen spelen. Aangezien het een koude nacht beloofd te worden, besluiten we om de kinderen niet apart te laten slapen, maar met een van ons. Dat is geen verkeerde beslissing aangezien het deze nacht -3 is en dat is frisjes.

1 mei: van Vledderveen naar Hooghalen
De bedoeling is om op deze camping een dag te blijven, maar de ligging is niet echt leuk en verder is er in de omgeving weinig te beleven. We besluiten om alles in te pakken. Wat toch wel tegenvalt, voordat alles weer in de juiste tas en plek zit gaat behoorlijk wat tijd overheen.

Deze dag staat ons +/- 45km te wachten en met een late start dus even doorbijten. De dag begint goed, wel veel wind maar droog, echter gaandeweg verslechtert het weer.

Quirin die op zijn fiets zit krijgt het koud dus tijd voor het noodscenario. De Ortlieb tas van de fietskar af en op de kinderfiets gebonden zodat zowel Quirin en Kjell samen in de fietskar kunnen zitten. Het is wat krap in de fietskar, maar ze hebben zelfs allebei nog geslapen.Op deze manier blijft de gewichtsverdeling ook eerlijk en de tas blijft wonderwel zitten op de kinderfiets.

Via boswachterij Appelscha en Oranjestad komen we op het Hijkerveld wat een fantastisch mooie combinatie van heide en bos is ondanks het slechte weer. Op de foto is ook goed de Follow me tandem en bevestiging van de Ortlieb tas te zien.

Na veel tegenwind, regen en schotse hooglanders uiteindelijk komen we aan op de camping in Hooghalen. Wij zijn de enige kampeerders het sanitair wordt speciaal voor ons geopend.

Aanrader: tarp
De tarp heeft hier absoluut zijn dienst bewezen want wij kunnen onze tentjes droog onder de tarp opzetten en dan op de juiste plaats afspannen. Een tarp is een echte aanrader want je krijgt veel extra oppervlakte om te zitten, koken of s'nachts de fietsen droog te zetten. Het is wel wat meer volume en gewicht, maar de volgende keer gaat hij weer mee.

Uiteindelijk zijn we allemaal versleten, dus vroeg naar bed.
2 mei: bezoek aan verkeerspark in Assen
De zon staat stralend aan de hemel en het beloofd een mooie rustdag te worden.
Vandaag staat verkeerspark Assen op het programma een ritje van zo'n 10 km. In de ochtend eerst in het dorp broodjes en wat boodschappen gedaan. Zonder bepakking lijkt het wel alsof je over de weg vliegt en we zijn zo in Assen. Het concept is geweldig. Je betaalt entree en daarna is alles gratis incl. eten en drinken. Het is met de fiets goed te bereiken en met voldoende sloten staat alles veilig (er is geen fietsenstalling).

Quirin en Kjell vermaken zich prima al zijn ze wel wat teleurgesteld dat ze te klein zijn voor de karts, want dat is toch wel heel spannend. Gelukkig mogen ze wel met Miriam en Paul in de Jeeps. Ook Miriam en Paul hebben erg genoten; ergens schuilt in iedereen nog een kind.

Op de terugweg naar de camping onze eerste panne: de ketting van Miriam gebroken. Gelukkig voldoende gereedschap bij ons, dus na het verwijderen van de kapotte schakeltjes weer op pad. De ketting is nu wel wat kort dus morgen in Borger een nieuwe ketting kopen en dan gelijk van Sram ivm de eenvoudige bevestiging.
Vanavond uit eten in Hooghalen dus lekker makkelijk.

Zandbak in de vorm van een jodenster Pauzeren bij zandbak

3 mei: van Hooghalen naar Buinerveen
Het inpakken gaat al wat sneller je wordt steeds handiger. Vandaag van Hooghalen naar Buinerveen ten Oosten van Borger +/- 40km.
We rijden na 15 min. weer in het bos en komen langs voormalig kamp Westerbork, wat een imposante omgeving blijft, ook voor de kinderen. Dit is zonder twijfel de mooiste route van onze vakantie. Natuurlijk ook doordat het een zonnige dag is.

Even pauzeren in het bos bij een zandbak in de vorm van de jodenster.Tot aan Schoonloo rijden we door het bos, maar van Schoonloo tot Borger rijden we parallel aan de provinciale weg met de wind vol op kop. De volgende keer toch wat meer een route door het bos uitstippelen ook al betekent dat meer kilometers.

In Borger hebben we bij de fietsenmaker een nieuwe ketting gekocht en voldoende inkopen bij Appie gedaan. Van Borger naar Buinen wat een erg lieflijk dorpje is op een klein heuveltje. Om 17.00 uur komen we aan op de camping (de Paardetange) in Buinerveen waar ons een zeer hartelijk ontvangst wacht.

De eigenaresse van de camping nodigt ons uit om tijdens het inschrijven een kopje koffie te komen drinken met voor de kinderen een ijsje. Op deze manier kan zij het e.e.a. uitleggen en gelijk zien wat voor vlees ze in de kuip heeft. Ik denk dat ze rond de 60 jaar is en het is een genot om te zien hoe zij met haar camping en gasten omgaat. Ze maait zelf het gras op de kleine tractor, maakt s' avonds een rondje om te kijken of alles goed gaat en zeer schoon en voldoende sanitair. Snel de tenten en tarp opzetten en nog even genieten van de lekkere avond. We hebben een staanplaats gekregen naast het speeltuintje. Deze plekken bewaart ze speciaal voor gezinnen met jonge kinderen.

Op de camping in Buinerveen De avond valt...

4 mei: bezoek aan Borger
Weer wakker worden met een stralende zon en dus weer een prima rustdag. Paul ontdekt een ontsteking boven op z'n hand opgelopen met een schaafwondje. Op zich ziet het er niet ernstig uit echter er ontstaat al een rood streepje richting pols wat op een lymfevatvergiftiging duidt. Vandaag staat een bezoekje aan Borger (10 km) in de planning, dus voor de zekerheid ook een afspraak gemaakt bij de aldaar gevestigde huisarts. Eerst nog de ketting vervangen zodat de fiets van Miriam weer over alle versnellingen beschikt.

De huisarts bevestigt het vermoeden en geeft als advies om natte kompressen op de ontsteking te leggen zodat de ontsteking verdwijnt. Bij Etos gaasjes en gaasverband gekocht en op naar het pannenkoekenhuis met indoor speeltuin. Dit is absoluut slim bedacht. De kinderen kunnen lekker ravotten en wij rustig wat drinken en eten.

Op weg terug naar de camping begint Paul zich al minder lekker te voelen keelpijn en griepverschijnselen. Bij aankomst op de camping biedt de lieve eigenaresse aan om ons later op de avond koffie te brengen, want wij hebben uitsluitend oploskoffie bij ons. Om 20.00 uur staat ze met een kannetje koffie, melk, suiker en kopjes bij onze tent, echt super.

Verder mag Kjell die net bezig is met zindelijk worden tegen een boompje plassen aangezien het toilet wat verder weg is. Dat vind hij natuurlijk fantastisch wat het zindelijk worden ten goede komt, maar ook op latere momenten het verzoek om tegen een boompje te plassen want dat mocht toch van die mevrouw op de camping.

5 mei: griep betekent voortijdig einde van de vakantie
Paul heeft slecht geslapen en voelt zich alleen maar grieperiger. Verder fietsen is geen optie meer. De volgende etappe is naar Geesbrug een dikke 55km en dat gaat niet lukken. Met pijn in ons hart bellen we de collega of hij ons wil komen halen en zo eindigt onze vakantie enigszins met een domper.

Dicht bij de natuur

Ondanks het vervroegde einde is deze manier van vakantie vieren ons heel goed bevallen. Het fietsen met bepakking, fietskar en kinderfiets aan de Follow me is met een gemiddeld tempo van 15km/h goed vol te houden.
Ook voor de kinderen is deze manier van vakantie vieren heel geslaagd ze staan dicht bij de natuur en zien veel meer dan in de auto. Maar ook het zelf mogen fietsen, zowel Quirin als Kjell hebben afwisselend op de kinderfiets gezeten en zij losten elkaar prima af, is natuurlijk erg spannend en stoer.

Volgend jaar naar het buitenland
Wij zijn nu net terug van vakantie in Oostenrijk waarbij we weer veel eendaagse tochten hebben gemaakt ook door heuvelachtig terrein met fietskar en Follow me. Ook heuvel op bevalt ons goed dus onze volgende fietskampeervakantie staat gepland voor het buitenland. We denken aan de donau radweg of een nieuwe fietsweg in Frankrijk. In Bourgondie is de aanleg van 800km fietspaden bijna voltooid (KcK augustus 2006) en hier willen we wat meer info over verzamelen.

Wij wensen iedereen veel leesplezier, zoals wij ook van de andere reisverhalen hebben genoten. Mocht je vragen hebben, mail dan even naar: Dit E-mail adres wordt beschermd tegen spambots. U moet JavaScript geactiveerd hebben om het te kunnen zien.