Reisverslag familie Lurken, deel 2

Maandag 24 juli - 30°C bewolkt, 62 km (totaal 185 km)

De vrachtauto's met zand, die in onze dromen (of waren we wakker) voorbij kwamen, bleken gewoon verschrikkelijke aso-bakken te zijn, wat een herrie zeg. Desondanks goed geslapen en vroeg op. Om 9 uur zitten we op de fiets en om half 10 aan ons ontbijt. Lekker verse broodjes en koude melk.

Afwisselende route, eerst door het bos na Eversum. Helaas zijn de werkzaamheden tussen Alte Fahrt en Vinnum nog niet klaar. Het was wel handig geweest als we van tevoren de tekst even hadden doorgenomen! Daarna weer door de graanvelden en even een doorsteek naar Bork. Het heuvelt nu aardig en het moet gezegd: Niels fietst zonder stoppen naar boven. Ook bij Cappenberg korten we een stuk af. We hebben gewoon geen zin in omrijden, hoe mooi de route ook is. Bovendien is grind ook niet alles.

In Werne is het tijd voor onze lunch. We zoeken eerst een leuk plekje bij de speeltuin, in de buurt van het Gradierwerk, en gaan dan op zoek naar een supermarkt. Dat werkt prima. Nu natuurlijk ook weer de vraag waar we vandaan komen en waar we naar toe gaan. Verbazing alom.

Dichter bij Hamm vinden we ook meer industrie. Op zich niet eens zo heel lelijk. In Hamm informeren we naar een camping, die is er natuurlijk niet. Wel een jeugdherberg. We zijn er bijna de enige gasten. In de buurt een pizzeria, waar we voor nog geen twintig euro ons buikje rond eten. Heerlijk!

Dinsdag 25 juli - 31°C, 50 km + 85 km trein (totaal 235 km)

Om 8 uur zitten we aan het ontbijt. Yoghurt, cornflakes, broodjes, koffie. Om 9 uur is het tijd om te gaan. Geen heuvels vandaag, wel wegwerkzaamheden, waardoor we door veel industriegebied moeten. Dit wel weer zonder al te veel om te rijden. Hulde voor Leon.

Veel gestopt, veel gedronken. Ook nog een speeltuin gevonden. Onze lunch hadden we in de tuin van de kerk, heel dicht bij God (dat is nog eens een speciaal gevoel). In de fontein bij het gekkenhuis rond geplast. Hoe besmettelijk gekte is, blijkt wel als Leon gewoon met schoenen en al in het water stapt.

In Lippstadt treedt deel II van ons plan in werking en stappen we met de nodige paniek van zowel Amber als Niels in de trein. In Warburg, 85 km verder, stappen we weer uit. Hier is wel een camping en we zijn al weer op kaart 14, zoals Niels fijntjes opmerkt. Op deze camping zijn er na de muggen, wespen, steekvliegen en rode mieren, weer andere monsters die mijn voeten teisteren. Tijd om te douchen!

Woensdag 26 juli - 32°C, 42 km (totaal 277 km)

Vandaag van Warburg naar Bad Karlshafen, ofwel langs de Diemel. Hè papa, wat zeg je? ... de piemel. Daar komen we dus niet meer vanaf. Vrijwel vlakke route op een klimmetje vlak voor Haueda na. Het dal was hier duidelijk niet breed genoeg. Verder nog een klimmetje ter hoogte van Deisel.

Veel mooie plekjes om te stoppen. Weinig speeltuinen, maar wel weer een heerlijke fontein. Voor we er erg in hebben, zijn we in Bad Karlshafen. De Diemel loopt hier in de Weser. Het is rond half 3, ook wel een mooie tijd om te stoppen. Zo kunnen we op de camping het leukste plekje, aan het water, uitzoeken. Daarna loopt het snel vol. Mensen vanaf het water met boten en kano's. Mensen op de fiets en ook een paar Finnen met de auto en een wel heel bijzondere tent.