Reisverslag familie Lurken: fietsen naar Veneti

Door Leon, Astrid, Niels en Amber Lurken.

Afgelopen zomer zijn wij van Koblenz naar Treviso gefietst: totaal bijna 1.100 km.
Niels is 9 jaar en fietst op zijn eigen fiets met bepakking. Amber is 6 jaar en fietst mee op de aanhangfiets.

Zaterdag 21 juli: Koblenz - Trechtingshauzen (60 km)
In Koblenz schijnt het zonnetje, in de middag regent het helaas. Toch kiezen we voor de camping en 's avonds en 's nachts blijft het droog. Niels vindt een vriendje Matthias, die het maar moeilijk kan geloven dat we op weg naar Venetië zijn. Amber vermaakt zich prima met een speelgoed tractor.

De Rijn

Zondag 22 juli: Trechtingshauzen - Leeheim (71 km)
Vandaag lekker weer, veel wind mee, af en toe een klimmetje en tot slot een camping aan een recreatiemeer. Niels en Amber gaan lekker zwemmen en wij zetten de tenten op. Jammer van de luidruchtige mensen, dus oordoppen in.

Maandag 23 juli: Leeheim - Schriesham (70 km)
Vanuit de voorkant van de tent ziet het er goed uit, aan de achterkant hangt een dreigende donkere lucht. Snel inpakken dus. Na 8 km een geweldige speeltuin met kabelbaan. Hier moeten we beslist stoppen. Na een minuut of 10 schijnt het zonnetje weer en uiteindelijk wordt het een warme dag. Volgens Niels zijn de dorpjes wel erg saai en is het op de camping eenzaam en als de tenten staan, begint het helaas te regenen.

Amber op de aanhangfiets

Dinsdag 24 juli: Schriesham - Bruchsal (59 km)
Wind, veel wind. Wel knapt het weer langzamerhand op. De route is hier vlak en 's avonds ontmoeten we een Schot, afkomstig van het eiland Skye. Hij overlaadt de kinderen met snoep: you probably will not spoil them enough, so I will do it.

Woensdag 25 juli: Bruchsal - Weil der Stadt (76 km)
Half bewolkt. Lekker weer. Pforzheim is inderdaad een afschuwelijke stad en ook de 13 km langs de Würm fietsen we niet erg rustig door al het autoverkeer. Een paar flinke klimmetjes, maar dan ook daarna heerlijke afdalingen. 's Avonds logeren we in een Gasthuis.

Duitsland

Donderdag 26 juli: Weil der Stadt - Mosingen (60 km)
Mooie route. Eerst even klimmen, dan een geweldige lange afdaling naar Tübingen, dwars door een natuurpark. Deze dag kan niet meer stuk of toch wel? Het is ontzettend warm en we stranden in het zwembad van Mosingen. De Swäbische Alp wordt het vandaag niet meer. Na een uurtje zwemmen willen de benen beslist niet meer en we overnachten dan ook in het nabij gelegen hotel.

Vrijdag 27 juli: Mosingen - Sigmaringen (63 km)
Vandaag is het bewolkt en een stuk frisser. Eerst de Swäbische Alp over en we eindigen aan de prachtige blauwe Donau. Helaas zijn we niet de enigen en we knopen de tentjes maar dicht aan elkaar.

zicht op de Swabische Alp

Zaterdag 28 juli: Sigmaringen - Hard (82 km)
Vandaag verlaten we de Donau al snel weer en dalen af tot in Friedrichshafen aan het Bodenmeer. We halen herinneringen van 3 jaar geleden op bij MacDonalds en varen dan over naar Bregenz. Alle campings en kamers zijn hier druk bezet. Bij een Gasthof vinden we 's avonds rond half 10 nog een postzegel gras, waar we onze tentjes mogen opzetten.

Zondag 29 juli: Hard - Feldkirch (40 km)
De dag begint bewolkt, maar al snel wordt het warm. We ontbijten in een doodstil en erg ongezellig Lustenau. Een stukje verder vinden we gelukkig nog een leuke speeltuin. De camping blijkt iets verder dan gedacht. Niels en Amber zijn behoorlijk teleurgesteld. Uiteindelijk zijn we rond drie uur op de camping en is er een prachtig zwembad met meerdere glijbanen. Leon offert (!) zich op, maar zwemt zelf dus helemaal niet.

Oostenrijk

Maandag 30 juli: Feldkirch - Dalaas (44 km)
Het heeft de hele nacht geregend en helaas staat de tent nu midden in een grote plas, dus zo voelt het om in een waterbed te slapen. De tent is overigens wel waterdicht. Vandaag gaan we klimmen. Het is behoorlijk fris en pas 's middags klaart het op. In Bludenz trekken we veel aandacht van met name Nederlandse vakantiegangers. Verder kunnen we lekker picknicken in de speeltuin.

Dinsdag 31 juli: rustdag in Dalaas
Koude nacht! Prachtige dag, maar eigenlijk iets te koud om te zwemmen.

Dalaas

Woensdag 1 augustus: Dalaas - Landeck (37 km en 53 km)
Klimmen, klimmen en nog eens klimmen. In Langen stappen Niels, Amber en Astrid in de trein. In precies 12 minuten rijden we door de berg. Leon doet er iets langer over. De afdaling is prachtig. De camping in Landeck iets minder, bovendien is het er behoorlijk druk. Voor Amber is er dit keer vriendje Matthijs.

Donderdag 2 augustus: Landeck - Nauders (42 km en 57 km)
's Ochtends is het prachtig weer, later op de dag ontstaan onweersbuien. Leon gaat natuurlijk met de fiets omhoog. Wij nemen vanaf Pfunds de bus naar Nauders. Vlak voor de Reschenpas wordt het onweer wel heel erg. Gelukkig is er een kamer vrij in hotel Dreiländerblick.

Vrijdag 3 augustus: Nauders - Naturno (70 km)
Het is vrij koud op de Reschenpas, dus lange broeken en jassen aan. Eerst nog zo'n twee kilometer klimmen en dan ... afdaaaaaaalen! Het wordt langzaamaan warmer. We rijden door appelgaarden en eten ons eerste ijsje op Italiaanse bodem.
Op de camping in Naturno is een prachtig zwembad en we eten er een heerlijke pizza.